nasa-Q1p7bh3SHj8-unsplash

Jota-Joti

JOTI betyder Jamboree on the Internet och är som en virtuell Jamboree som sker över internet.
JOTA betyder Jamboree on the Air, och innebär att scouter över hela världen sitter vid amatörradiostationer under en helg och pratar med varandra.

Under helgen träffas tusentals scouter från hela världen och pratar med varandra över internet, med hjälp av olika tekniska lösningar beroende på vad som finns tillgängligt, allt från webbläsare till mejl, chattprogram, mikrofoner, scanners och digitalkameror.

Utrustning

• Dator eller Surfplatta inkl. laddare
  • Headset/ hörlurar och mikrofon

Om ni har möjlighet att ta med dator eller surfplatta är detta ett stort plus, ska vi försöka få fram några datorer och surfplattor på plats men i begränsat antal. Annars får vi dela med oss av det vi har.

Anmälan görs här
Hör av dig till Christer om det skulle vara några problem.

Kostand

Att vara med på Jota-Joti kostar 150kr. Betalning görs via swish till 123 177 42 23, märk betalningen med scoutens namn.

Förberedelser

Läs igenom reglerna

För att få ut det mesta av Jota-Joti önskar vi att ni laddar ner och installerar programmen i förväg.

Teamspeak: Är ett chatprogram för ljud
Det är gratis för PC och Mac, men kostar 12-13kr för iOS och Android. Det finns att ladda ner på hemsidan/appstore/google play store.
Guide för att komma igång
Server: teamspeak.scoutlink.net

IRC:
IRC (instant relay chat) är en textbaserad chat
Guide för att komma igång
Server: chat.scoutlink.net, port 6697.
Kanaler

Mac: limechat

PC: Mirc

Android: Scoutlink IRC