Då flera scouter och scoutföräldrar har efterfrågat det så här har vi skapat en guide på var märkena ska sitta på skjortan. Här är en översikt över var märkena ska sitta, längre ner på märken förkarade i detalj.

Höger ärm

Överst på höger ärm ska Sverige- och EU-märket bilda en cirkel med märket för världsförbundet i mitten. Världsförbundsmärket ser olika ut beroende på om du är kille eller tjej. Under Sverige/EU-cirkelnv syr du fast lägermärken samt märken från arrangemang och hajker.

Vänster ärm

Överst på Vänster ärm ska kårmärket sitta, därefter kommer halladsdistriktets märke. Därefter kommer märken så som ställningstagande, bevismärken och intressemärken.

Höger bröst

Ovanför höger bröstficka är Scoutliljan broderad. På ficklocket sys patrullmärke och åldersgruppsmärket fast.

Väster bröst

Över höger bröstficka fästes förtjänstmärken. på ficklocket fästes även utbildningmärken.

Tillhörighetsmärken

Ett märke som exempelvis visar vilken kår, patrull eller världsscoutförbund du tillhör. Det kan även vara ett märke som visar om du är spårare, upptäckare, äventyrare, utmanare eller roverscout. Eller ett märke som visar att du är sjöscout.

Lägermärken

Ett lägermärke får de som deltagit i ett läger eller ett arrangmenag. Det är kul att träffa en scout som har samma märke som en själv som man kan dela roliga minnen med!

Bevismärken

Ett bevismärke visar att du kan hantera något som kräver kunskap och förståelse för säkerheten. Det finns bevismärken för exempelvis kniv, yxa, simning, stormkök och olika förarbevis för båtar.

Intressemärken

Intressemärken finns för nästan allt kul inom scouterna! Det får du när du gjort speciella aktiviteter kopplat till ett område som exempelvis mörker, matlagning, internationellt eller hållbarhet.

Utbildningsmärken

Efter att du genomfört en av de utbildningar som är del av Scouternas ledarskapsö får du ett märke som bevis på att du klarat utbildningen.

Förtjänstmärken

Förtjänstmärken och utmärkelser är ett sätt att tacka och ge erkännande till personer som gjort förtjänstfulla insatser för scouting. De kan exempelvis delas ut till ledare som varit ledare under ett visst antal år.